9. marts 2021 / Efter alt for mange skoletimer bag en skærm er eleverne mere end parate til at få en oplevelse, hvor de kan få lov at bruge alle sanser. Derfor bliver danserne i kompagniet MYKA mødt med åbne sind og sansesult i disse uger, hvor det er lykkedes at gennemføre en corona-tilpasset turné med forestillingen ’Polar Bear’ til en lang række skolers yngste årgange. Blandt andet har kompagniet været på Fællesskolen Nustrup-Sommersted i Haderslev Kommune, og det var en succes, fortæller lærer Lise Larsen.

”Vores elever er sultne efter oplevelser. Derfor var det dejligt for dem at opleve en danseforestilling, hvor de selv blev inviteret til at deltage og på den måde fik forkælelse ved at kunne bruge flere sanser og virkelig mærke fortællingen i krop og hoved. Det var simpelt hen lækkerier for dem, og de blev mættet på en anden måde, end de har været vant til,” fortæller Lise Larsen, der havde 3. klasse med til ’Polar Bear’.

Hun kunne konstatere, hvordan alle eleverne blev dybt optaget af forestillingen; hvordan den ramte dem på alle parametre, og hvordan tiden fløj af sted for børnene. Også for de drenge, som Lise Larsen er sikker på ville have takket nej, hvis de var blevet spurgt på forhånd.

I ’Polar Bear’ følger eleverne to pelsede isbjørne, som vågner op i det arktiske snelandskab nord for polarcirklen – der er markeret med et rundt tov på gymnastiksalens gulv. Børnene får selv mulighed for at mærke sneen og pelsen og danse som isbjørne. Forestillingen handler om klimaforandringer, og det rammer lige ned i noget, der fylder hos børnene ifølge Lise Larsen.

”Historien om, at polerne smelter, bekymrer dem meget mere, end vi voksne tror, og når det så som her ovenikøbet er dyr, det går ud over, er de meget optaget af det”.

Også for kunstnerne er det godt omsider at komme ud på turné igen. Danser Birgitte Lundtoft synes, det giver ekstra meget mening at kunne give eleverne en sanselig danseoplevelse lige nu.

”Mødet med kunst og kunstneriske oplevelser nærer fornemmelsen af fællesskab og af at høre til, som ikke mindst er vigtigt i denne tid, hvor ord som afstand og isolation er fremtrædende. Derfor er vi glade for, at vi både på trods af – og med – afstand har mulighed for at skabe essentielle, kunstneriske oplevelser”, siger hun.

MYKA har tilpasset forestillingen til en corona-virkelighed, og det betyder, at der for eksempel er markeringer med gaffatape på gulvet, så det er klart, hvor eleverne skal være. Det er de helt med på, for netop gaffatape er blevet flittigt brugt på skolerne efter genåbningen for at holde eleverne adskilt.

I løbet af marts har MYKA været på turné til skoler i Kalundborg og Haderslev, og i april gælder det Helsingør.

Foto: Søren Kristoffer Kløft