KORA-kompagnierne

Dansehallerne samarbejder med en række nøje udvalgte koreografer fra ind- og udland, så vi i hver sæson kan tilbyde en palet af KORA-forestillinger af høj kvalitet for både de yngste og de ældre børn.

I 2020/21 medvirker 12 kompagnier med 15 forskellige interaktive forestillinger i KORA.

For Daginstitutioner

MYKA / Månen – for de yngste på 0 – 24 måneder
Tiny Dancer / YEM– interaktiv forestilling – for de 2½ – 6-årige
MYKA / Rumrejsen – for de 2 – 4-årige
Tiny Dancer / YEM – interaktiv forestilling og laboratorie – for de 2½ – 6-årige

For Skoler

Dansstationens Turnékompagni / Matta Matta 2.0 – for elever i 0. – 3. klasse
Liminal / Hva’ så menneske? – for elever i 0. – 3. klasse
elsewhere / milkywhale – for elever i 0 – 3. klasse
MYKA / Polar Bear – for elever i 0. – 4. klasse
Rapid Eye / Domino Effekten – for elever i 0. – 6. klasse
Meshes / Mash Up – for elever i 3. – 6. klasse
2Groove / Back Into Time – for elever i 3. – 9. klasse
E.M. Dansekompagni / Vi2 – for elever i 4. – 9. klasse
Running Sculptures / Med kroppen på opdagelse – for elever i 4. – 9. klasse
Nordic Beasts / THE ERA OF NO TALENT RISING (BTSE) – for elever i 6. – 10. klasse
Gazart / At falde – til og fra – for elever i 6. – 10. klasse


E.M. Dansekompagni / Vi2

For elever i 4. – 9. klasse

’Vi2’ er en interaktiv danseforestilling, der tager udgangspunkt i, hvad der sker, når mennesker mødes. Vi beskæftiger os med temaer som perception og førstehåndsindtryk. Med ’Vi2’ sætter vi fokus på, hvordan tid, rum, stemning og udtryk har indflydelse på vores første møde med et andet menneske. Oplever vi mon en person forskelligt, hvis vi ser vedkommende i et andet lys, med ny musik, andre sko, andet hår, i et nyt tempo eller fra en anden vinkel?

Eleverne bliver budt indenfor i et danselaboratorium, hvor vi tester forskellige koreografiske virkemidler, som de selv skal prøve kræfter med. De skal blandt andet selv lave små sekvenser, køre det igennem koreografiens krydderikværn og tilpasse deres værk. Eleverne kommer til at beskæftige sig med grundmateriale, som bruges i forestillingen.
’Vi2 ’ er skabt i samarbejde med Åben Dans, egnsteater i Roskilde.    

Mød danserne før besøget via deres VIDEOHILSEN

PDF med forestillingsbeskrivelse og praktisk info til den interaktive danseforestilling.

Hvordan opleves det at komme ud blandt børn på en skole, hvor man på én gang skal være performer og igangsætter? Se hvad Esther og Michael fra E.M. Dansekompagni siger om det.

Mere om de medvirkende

Michael Tang (DK) er uddannet moderne danser fra Iwanson i München. Siden 2009 har han danset og medvirket i store og små produktioner i ind- og udland i alt fra abstrakt og konceptuel dans til store kommercielle forestillinger.

Beatrice Eriksson (DK/SE) arbejder som freelance danser, performer, koreograf og underviser. Beatrice er uddannet fra Iwanson International School of Contemporary Dance i München 2010-2013. Som performer har hun blandt andet koreograferet og danset i ’Halsan Basaars’ seneste musikvideo og medvirket i ’Danmark har talent’ på TV2. Hun dansede på hovedbiblioteket i København i Azadeh Ghavamrad/Content opsætning ’Go west’.

Esther Haugegaard (DK) er koreograf og danser og har desuden mange års erfaring som underviser i moderne dans og bevægelse. Hun er uddannet fra Iwanson International School of Contemporary Dance i München samt Flow Dance Academy i København.

Foto: Martin Dam Kristensen


Gazart / At falde – til og fra

For elever i 6. – 10. klasse


Hvad afgør, hvor vi hører til, og hvornår vi føler os hjemme? Er det det samme, som får os til at stikke ud? Er det dialekten, accenten, udseendet, eller er det alle de små referencer til fortiden, det indforståede, duften, humoren? ’At falde – til og fra’ tager livtag med spørgsmål om identitet og tilhørsforhold. Med koreografi af Tali Rázga og tekst af den prisbelønnede dramatiker Tomas Lagermand Lundme udtrykker forestillingen sig gennem dans og ord. Alle bevægelserne i forestillingen er udviklet af danserne. Forestillingen veksler mellem et tekstligt og et bevægelsesmæssigt udgangspunkt.

Mød danserne før besøget via deres VIDEOHILSEN

PDF med forestillingsbeskrivelse og praktisk information til den interaktive danseforestilling.

Mere om de medvirkende

Fie Dam Mygind (DK) er uddannet moderne danser fra Salzburg Experimental Academy of Dance i 2010. Hun arbejder som danser og performer i ind- og udland og er desuden en del af den tværkunstneriske gruppe MomAndDad.

Micaela Kühn (DK/CL) er uddannet moderne danser fra skoler i Chile og Tyskland. I 2016 afsluttede hun desuden uddannelse som danseformidler fra Den Danske Scenekunstskole i København. Hun arbejder som udøvende danser og underviser i en række forskellige danseproduktioner rundt om i Europa.

Søren Linding Urup (DK) har baggrund i gymnastik og sportsdans og har siden kastet sig over moderne dans. Han har arbejdet som danser i mange forskellige forestillinger i Danmark, Tyskland og Spanien og har desuden mange års erfaring som underviser i bevægelse, gymnastik og moderne dans.

Tali Rázga (DK) er koreograf og kunstnerisk leder af Gazart og har siden 2005 skabt kritikerroste forestillinger for børn, unge og deres familier. Hun er uddannet danser fra Fontys Dansacademie i Holland i 2001 og færdiggjorde i 2003 den dansepædagogiske uddannelse fra Skolen for Moderne Dans i Danmark og Musikhögskolan i Malmö.

Foto: Per Morten Abrahamsen


Liminal / Hva’ så menneske?


For elever i 0. – 3. klasse

Performanceteatret Liminal kommer på besøg med forestillingen ’Hva’ så menneske?’, der undersøger energiens væsen. Energi er elektrisk, slatten, let, tung, lille og stor. Al energi i universet er konstant, men ændrer form ustandselig. Har vi alle en særlig energi, og kan energi smitte eller deles? Liminal leger med den abstraktion, som energi egentlig er, og danserne inviterer eleverne ind i et værksted af dans og bevægelse.

“Vores arbejde for børn og unge koncentrerer sig om projekter, der aktivt inddrager det unge publikum, både i den skabende proces og i selve forestillingerne. Børnene skal udfordres og præsenteres for nye idéer og perspektiver, men samtidig opleve et scenekunstnerisk rum, der kan mærkes på egne kroppe, og hvor deres egen stemme og deres egne refleksioner har en plads.” Adelaide Bentzon, kunstnerisk leder af Liminal.

Mød danserne, før I får besøg – via deres VIDEOHILSEN

Hent forestillingsbeskrivelse og praktisk info til den interaktive danseforestilling.

Mere om de medvirkende

Adelaide Bentzon (DK) er sammen med Erik Pold kunstnerisk leder af performanceteatret Liminal. Hun er uddannet koreograf fra School for New Dance Development i Amsterdam og har siden 1998 arbejdet med scenekunst som koreograf og iscenesætter i feltet mellem dans, performance og musikteater. De seneste fem år har hun primært fokuseret på projekter for børn og unge.

Daniel Norback (DK/SE) er kunstnerisk leder af gruppen NORPOL og har performet i et væld af værker, både for voksne, børn og unge samt i forskellige tætte, kunstneriske samarbejder. Han har erfaring med improvisation, musik, tekstproduktion og publikumsinteraktion.

Tomomi Yamauchi (DK/JP) er født og opvokset i Japan. Hun trænede musicalteater på Theater Art College i Tokyo og London Studio Center. Uddannet danser fra Skolen for Moderne Dans i Danmark ved Statens Teaterskole i 1999 og har arbejdet som freelance danser og performer i forestillinger af Liminal.dk, Living Creatures, Åbendans, GAZART, SIGNA, DADADANS, Running Sculptures, Stewart Lynch, Lene Boel med flere.

Søren Linding Urup (DK) har baggrund i gymnastik og sportsdans og har siden kastet sig over moderne dans. Han har arbejdet som danser i mange forskellige forestillinger i Danmark, Tyskland og Spanien og har desuden mange års erfaring som underviser i bevægelse, gymnastik og moderne dans.

Jeppe Kaas Vad (DK) har en baggrund i sport og teater og begyndte at danse i 2013. Siden har han uddannet sig i dans og koreografi på Den Danske Scenekunstskole. Han har arbejdet som danser og underviser i både ind- og udland, bl.a. på Det Kongelige Teater, Åben Dans og Moving Into Dance Mophatong.

Vincent Jonsson (SE) er danser og performer, uddannet fra Den Danske Scenekunstskole 2013-2017.

Foto: Martin Dam Kristensen


MYKA / Polar Bear

For elever i 0. – 4. klasse

Arktis smelter, isen forsvinder.
Hvad med fremtiden? Hvor skal isbjørnen bo, når det smukke islandskab er smeltet? I Polar Bear kan I tage på en kropslig rejse med to charmerende isbjørne som omdrejningspunkt. En nærværende og livsbekræftende, interaktiv danseforestilling, der tager afsæt i de klimaforandringer, vores klode gennemgår.

Den interaktive danseforestilling er et mix af uddrag fra forestillingen ’Polar Bear’ og laboratorie, hvor eleverne forvandles til dansende isbjørne i en koreografisk leg med kunstig sne, hvor de på egen krop afprøver isbjørnens legende bevægelser.

Mød danserne før I får besøg – via deres VIDEOHILSEN

Hent forestillingsbeskrivelse og praktisk info til den interaktive danseforestilling.

Mere om de medvirkende

Birgitte Lundtoft (DK) er uddannet danser fra Den Danske Scenekunstskole. Hun har arbejdet som både danser og underviser nationalt og internationalt. Hun har samarbejdet med koreografer og kunstnerkollektiver som Ellen Kiilsgaard, E.K.K.O., Augustine, Stands og Dans m.fl.

Raymond Roa (DK/UK) er uddannet danser fra Newcastle College og Den Danske Scenekunstskole. Han har bl.a. arbejdet med koreografer som Athena Valha, Fruake Requardt, Kitt Johnson og My Grønholdt.

Georgia Kapodistria (DK/CY) arbejder som danser, danseformidler og koreograf i København. Hun er uddannet bachelor i dans på Folkwang Universitet der Künste i Essen (2013) og danseformidler på Den Danske Scenekunstskole (2018).

Vincent Jonsson (SE) er danser og performer, uddannet fra Den Danske Scenekunstskole 2013-2017.

Foto: Søren Kristoffer Kløft


Rapid Eye / Domino Effekten

For elever i 0. – 6. klasse

Kan naturens love blive omstødt? Eller er alt en konsekvens af noget andet?

Den interaktive danseforestilling ’Domino Effekten’ viser sammenhængen mellem årsag og virkning og er en poetisk-humoristisk forestilling, der giver inspiration til selv at eksperimentere og gå på kreativ opdagelse i hverdagen.

To performere og en live-musiker præsenterer fragmenter af ’Domino Effekten’, og eleverne bliver inviteret ind i en eksperimenterende laboratoriedel, hvor de selv kan lege med forestillingens elementer. Årsag-virkning-princippet udforskes med kroppe og objekter på ganske Storm P-agtig vis!

Mød danserne før besøget via deres VIDEOHILSEN

Hent forestillingsbeskrivelse og praktisk info til den interaktive danseforestilling

Mere om de medvirkende

Samuel Gustavsson (DK/SE) er jonglør og var efter cirkusstudier 1998 i Stockholm efterfølgende ensemblemedlem i Cirkus Cirkör. Sidenhen diverse produktioner indenfor nycirkus, dans og fysisk teater, bl.a. for Dramaten, Kitt Johnson, X-act, Rapid Eye.

Sture Ericson (DK/SE) er musiker, komponist og saxofonist. Velkendt del af den internationale avantgardescene i Europa og USA. Medlem af flere jazzbands og har deltaget i internationale jazzfestivaler og gigs. Leverer musikalske eksperimenter til bl.a. Kitt Johnsons danseforestillinger og er livemusiker hos Rapid Eye.

David Tholander (DK/SE) er tryllekunstner og skuespiller. Uddannet i fysisk teater ved École Internationale du Théâtre Jacques Lecoq, Paris 2013. Arbejder med tryl, koreografi og fysisk teater, bl.a. som medlem af det fransk/norsk baserede teaterkompagni The Krumple.

Kajsa Bohlin (DK/SE) er kunstner, akrobat og digter. Uddannet på University of Dance and Circus, Stockholm – 2007-2010.

Foto: Martin Dam Kristensen


Running Sculptures / Med Kroppen på opdagelse


For elever i 4. -9. klasse

“Folk ved, hvad de gør.
Ofte ved de også, hvorfor de gør det,
men hvad de ikke ved er, hvad det de gør, gør.”
Michel Foucault, fransk filosof (1926-1984)

Hvordan føles det, når vi opdager, at vi hele tiden er med til at skabe og påvirke den virkelighed, som vi deler med hinanden? ’Med kroppen på opdagelse’ inviterer deltagere og dansere sammen på en rejse for at undersøge verden gennem bevægelse, ord, krop og musik.

Sammen med tre professionelle dansere udforsker vi, hvordan man kan blive klogere med kroppen ved at være med i den kreative proces. Den interaktive danseforestilling er en rejse ind i det foranderlige rum, som dyrker processen, uforudsigeligheden og forandringen frem for resultatet.

Danserne er i spil på gulvet, mens eleverne bliver bombarderet med valg, som de skal tage stilling til. På den måde er eleverne selv med til at skabe koreografien og være aktive i dansen. Og de opdager, at ikke to oplevelser er ens – at deres valg har indflydelse på deres egen og kammeraternes oplevelse.

Mød danserne før I får besøg – via deres VIDEOHILSEN

Hent forestillingsbeskrivelse og praktisk info til den interaktive danseforestilling

Læs mere om Running Sculptures

Mere om de medvirkende

Marlene Bonnesen (DK) er danser og koreograf uddannet fra Den Danske Scenekunstskole, 2011-2015.

Mette Overgaard (DK) er professionel dansekunstner uddannet fra Iwanson International i München 2006-2009 og danseformidler fra Den Danske Scenekunstskole, 2011-2013.

David Kummer (DE) er danser og performer, uddannet fra Den Danske Scenekunstskole 2011-2015.

Foto: Lars Nybøl


MESHES / Mash Up

For elever i 3.-6. klasse

Performancegruppe MESHES kommer med den interaktive forestilling ’Mash Up’, der kombinerer performance og et interaktivt værksted med eleverne. Forestillingen forholder sig til grundlæggende bevægelser, lyde og former i mennesket og dets omgivelser – og rejser spørgsmål som: Hvilken lyd sætter kroppens bevægelser i sving, og hvilke bevægelser sætter lyden i sving? Hvordan ser et landskab ud, beskrevet med en krop? Kan man gengive lyde fra vores omgivelser med sin krop?

Hent forestillingsbeskrivelse og praktisk info til den interaktive danseforestilling

Mød danserne før I får besøg – via deres VIDEOHILSEN

Mere om de medvirkende

Jaleh Negari (DK) er komponist og trommeslager, uddannet fra Rytmisk Konservatorium i København, 2013-2018.

Felia Gram-Hanssen (DK) er billedkunstner og trommeslager, uddannet fra Det Kongelige Danske Kunstakademis billedskoler i 2008-2015.

Stine Frandsen (DK) er danser og koreograf, uddannet fra Inter-University Centre for Dance Berlin (HZT) i 2012-2015.

Lea Vendelbo Petersen (DK) er danser og koreograf, uddannet fra Iceland Academy of the Arts i 2011.

Max Wallmeier (DE) er dansekunstner, uddannet fra University of Dance and Circus i Stockholm 2014-2017.

Simin Stine Ramezanali (DK) er trommeslager og billedkunstner, uddannet fra Det Kongelige Danske Kunstakademis billedkunstskoler i 2016-2019.

Foto: Martin Dam Kristensen


Dansstationens Turnékompagni / Matta Matta 2.0


For elever i 0.-3. klasse

’Matta Matta 2.0’ er en interaktiv, legende forestilling i gymnastikmåtternes land.

Som aktivt publikum får man mulighed for at hoppe og lande, falde og stå op igen. Forestillingen har elementer af både dans og sport og er på én gang kantet og blød. Sammen med de tre dansere er publikum på første række i en udforskning af fysikalitet på store og små måtter.

’Matta Matta 2.0’ er udviklet i sin oprindelige version i regi af Dansstationen i Malmö. I version 2.0 er Dansstationen og Dansehallerne gået sammen om at udvikle forestillingen til 90 minutters varighed med en større interaktiv del.

Hent forestillingsbeskrivelse og praktisk info til den interaktive danseforestilling

Mød danserne før I får besøg – via deres VIDEOHILSEN

Mere om de medvirkende

Jonas Örknér (SE) er uddannet danser på Balettakademien i Stockholm i 2003. Som danser har han siden da arbejdet med kompagnier i Norden som Carte Blanche (NO), Norrdans (SE) og Tina Tarpgaard/Recoil Performence Group (DK) samt Dansstationens Turnékompani (SE) og lavet projekter i bl.a. Sydafrika samt som danser og koreograf med kompagnier i Puerto Rico og Irak.

Alex Nagy (FR), bachelor i kunst og dans fra Lille i Frankrig og Dans och Cirkushögskolan i Stockholm. Han arbejder som danser i forskellige sammenhænge og har også erfaring som scenetekniker. Er bl.a. tilknyttet ReAct! og Dansstationens Turnékompagni.

Loa Carlslund (DK) er uddannet danser fra Den Danske Scenekunstskole i 2011 og arbejder som freelance danser og performer med base i København. Hun er desuden kunstnerisk leder af Teater Minsk, et turnéteater som producerer danseforestillinger for børn og unge og turnerer i hele verden. Sideløbende underviser hun børn og voksne i bevægelse, dans og yoga.

’Matta Matta 2.0’ er iscenesat af The 100Hands

The 100Hands
Koreografkollektivet består af Jasper Džuki Jelen (NL/SI) og Mojra Vogelnik Škerlj (SI). De er begge fra Slovenien og bor i Holland. Sammen skaber de danseforestillinger både til scener og forskellige andre steder og rum. Deres arbejde er kendetegnet ved høj fysisk intensitet, interaktivitet og har en intimitet, der tiltaler publikum i alle aldre.

Foto: Martin Dam Kristensen


MYKA / Månen

For de yngste på 0 – 24 måneder

Danseforestilling og sanseligt kunstværksted. I et magisk nat-univers med dansende månelys går vi i selskab med to dansere på opdagelse i et trygt rum til lyden af månesus og poetiske nattemelodier.

Månen er et interaktivt scenekunstværk på børnenes præmisser, og det vækker alle sanser med dans, duft, rekvisitter, lys og musik. Børn og voksne er velkomne til at bevæge sig frit og udforske rummet eller lægge sig ned og nyde oplevelsen.

Hent forestillingsbeskrivelse og praktisk info til den interaktive danseforestilling

Mød danserne før I får besøg – via deres VIDEOHILSEN

Mere om de medvirkende

My Grønholdt (DK/SE) er leder af kompagniet MYKA og er uddannet danser på Skolen for Moderne Dans i København i 2011. My arbejder som freelance danser, performer, koreograf og underviser og har disse år et særligt fokus på de yngre børn som publikum.

My Marie Nilsson (DK/SE) er uddannet på Statens Scenekunstskole i 2013. Hun bor og arbejder som danser i København; har arbejdet med forskellige koreografer og turneret rundt om i verden.

Antoinette Helbing (DK/DE) er uddannet danser på ArtEZ Dansacademie i Holland og bor i København. Herfra arbejder hun som koreograf og danser for en række danske og internationale koreografer.

Marie Bru Eide (DK/NO) er udannet danser og koreograf fra Den Danske Scenekunstskole, 2018. Med base i København arbejder hun for andre koreografer og i egne projekter.

Georgia Kapodistria (DK/CY) arbejder som danser, danseformidler og koreograf i København. Hun er uddannet bachelor i dans på Folkwang Universitet der Künste i Essen, 2013, og danseformidler på Den Danske Scenekunstskole, 2018.

MYKA er et kompagni, som arbejder med scenekunst for børn og unge.

’Månen’ udspringer fra MYKA’s danseforestilling og installation ’Natten’ og er specialdesignet til kreative og koreografiske kunstbesøg i institutioner på børnenes præmisser, tilpasset deres hverdag.
www.myka.dk

Foto: Søren Kristoffer Kløft


Nordic Beasts / THE ERA OF NO TALENT RISING

– BACK TO SCHOOL EDITION

For elever i 6.-10. klasse

Danseteaterforestilling THE ERA OF NO TALENT RISING er et interaktivt værk om sandheden vs. online branding. Har virkeligheden nogen værdi? Det undersøges med dans og en interaktiv social medie-væg, som publikum er forbundet med.

Hent forestillingsbeskrivelse og praktisk info til den interaktive danseforestilling

Her kan du som underviser finde et inspirationsmateriale til forestillingen – som vi stærkt anbefaler, at I bruger som forberedelse i klassen.

Mød danserne før I får besøg – via deres VIDEOHILSEN

Mere om de medvirkende

Noora Hannula (FI/DK), bachelor i moderne danseteater fra Amsterdam School of The Arts og prisvindende koreograf, danser og kunstnerisk leder af The Nordic Beasts. Danser desuden for andre kompagnier i ind- og udland, bl.a. Mute Comp. Physical Theater samt underviser unge og voksne.

Lorraine Dambermont (BE) er koreograf og danser. Hun arbejder internationalt blandt andet i Belgien. Lorraine har samarbejdet med en række koreografer og kompagnier og vandt sin første koreografiske pris i 2013. Er uddannet fra Academy of Theatre and Dance i Amsterdam.


TINY DANCER / YEM

For de 2½ – 6-årige

Kunstnerduoen Tiny Dancer præsenterer ’YEM’, en interaktiv danse- og musikforestilling. Vi er på en rejse med en masse bagage – men hvad har vi i kufferterne? Vores hjem?  Hvad vil det sige at føle sig hjemme? Og hvordan kan vi som gruppe føle os hjemme sammen?

Hent forestillingsbeskrivelse og praktisk info til den interaktive danseforestilling

Hent forestillingsbeskrivelse og praktisk info til den interaktive danseforestilling og laboratorie

Mød kunstnerne før I får besøg – via deres VIDEOHILSEN

Mere om de medvirkende kunstnere

Mette Møller Overgaard (DK), dansekunstner, der fokuserer sin koreografiske praksis i projekter, hvor deltagernes fysiske, sociale og kreative oplevelser er centrale. Hun arbejder i krydsfeltet mellem forskellige kunstarter og ofte stedsspecifikt og har stor erfaring med undervisning og projekter for de yngste.

David Navndrup Black (DK/UK), lydkunstner, der centrerer arbejdet omkring bevægelse og teknologi. Han samarbejder med andre faggrupper på projekter, der giver nye sensoriske oplevelser af kendte steder og anvender percussion og teknologi til at skabe forskellige lydoplevelser for og med børnene.

Foto: Emilie Søgaard


MYKA / RUMREJSEN

For de 2 – 4-årige.

Rumrejsen besøger institutionen sammen med Månen for de 0 – 2-årige. Rumraketter, stjernestøv, glimmer og månemagi. To dansende rumvæsner tager jer med på en sanselig, fysisk og fantasifuld rumrejse.

Gennem bevægelse, dans og musik skaber vi sammen en bevægelseshistorie, hvor vi møder andre rumvæsner og kan se, høre, mærke og sanse rummets glitrende stjerner. Vi kan puste til stjernestøv, flyve vildt i en rumraket, lande på månen og bevæge os stille og vægtløst rundt om hinanden – ligesom planeterne og solsystemet.

Hent forestillingsbeskrivelse og praktisk info til den interaktive danseforestilling

Mere om de medvirkende

My Grønholdt (DK/SE) er leder af kompagniet MYKA og er uddannet danser på Skolen for Moderne Dans i København i 2011. My arbejder som freelance danser, performer, koreograf og underviser og har disse år et særligt fokus på de yngre børn som publikum.

My Marie Nilsson (DK/SE) er uddannet på Statens Scenekunstskole i 2013. Hun bor og arbejder som danser i København; har arbejdet med forskellige koreografer og turneret rundt om i verden.

Marie Bru Eide (DK/NO) er udannet danser og koreograf fra Den Danske Scenekunstskole, 2018. Med base i København arbejder hun for andre koreografer og i egne projekter.

Georgia Kapodistria (DK/CY) arbejder som danser, danseformidler og koreograf i København. Hun er uddannet bachelor i dans på Folkwang Universitet der Künste i Essen, 2013, og danseformidler på Den Danske Scenekunstskole, 2018.

Fotocollage: Jan Vesala. Baggrundsfoto: NASA, ESA OG NRO


ELSEWHERE / MILKYWHALE

For elever i 0. – 3. klasse

I denne interaktive danseforestilling inviterer kompagniet ’elsewhere’ børnene med på en rejse til fantasiuniverset ’milkywhale’ – der, hvor havet og himlen støder sammen, og to verdener mødes. Her møder vi blandt andet forskellige væsner, som kommunikerer på sprog, der er meget forskellige fra vores. For at lære væsnerne at kende finder vi sammen på nye måder at kommunikere på gennem dans, lyde, rytmer og tegning.

Sammen med danserne skaber børnene arkitekturen i fantasiuniverset, og gennem legende opgaver oplever de, hvordan de ved at lytte, se og erfare kan skabe nye måder at være sammen på, og de lærer at blive historiefortællere.

Hent forestillingsbeskrivelse og praktisk info til den interaktive danseforestilling

Mere om de medvirkende:

Kalliopi Siganou (DK/GR) er danser og koreograf. Hun bor i København, hvor hun blev færdig på Den Danske Scenekunstskole i 2019. Hun har bl.a. arbejdet med det kroatiske kunstnerkollektiv BADco og arbejder på egne stedsspecifikke værker.

Vivian Põldoja (DK/EE) er danser og koreograf fra Estland, bosiddende i København. Vivian blev færdig på Den Danske Scenekunstskole i 2019 og arbejder p.t. som danser i både Danmark og andre lande.

Irma von Platen (SE) er danser og koreograf fra Sverige, bosiddende i Stockholm. Irma blev færdig på Den Danske Scenekunstskole i 2019 og arbejder p.t. som skuespiller, danser og koreograf i Sverige og andre lande.

BadCo
Nikolina Pristaš & Goran Sergej Pristaš (HR) fra det kroatiske kunstnerkollektiv BadCO er kunstneriske mentorer på ’milkywhale’. Begge underviser på Academy of Dramatic Arts i Zagreb og arbejder som koreografer, instruktører, dramaturger og performere.

Foto: Camilla Winther m.fl.


2Groove / Back Into Time

For elever i 3. – 9. klasse

Tre dansere med rødder i hiphop og afrikansk dans inviterer i ’Back Into Time’ eleverne med tilbage i tiden til dengang, hvor dans og bevægelse var den eneste vej til at udtrykke sig. Naturens elementer som ild, vand, luft og jord bringes i spil, og sammen skal vi undersøge, hvordan f.eks. vand eller en isnende fornemmelse kan påvirke vores bevægelser og humør.

Danserne har masser af rejser til forskellige verdensdele bag sig, og de tager publikum med ind i en verden, hvor kroppen kommunikerer livligt. Til lyden af blandt andet afrikanske trommer danser og bevæger de tre medvirkende sig både for og med deres publikum.

Hent forestillingsbeskrivelse og praktisk info til den interaktive danseforestilling

Mød kunstnerne før I får besøg – via deres VIDEOHILSEN

Mere om de medvirkende

Dung Chinh Nguyen, aka Slowz (VN), har med rødder i hiphop i sin professionelle karriere arbejdet med mange forskellige stilarter og bevægelsesformer. Han er en central figur i det vietnamesiske hiphop-miljø, organiserer projekter og events samt er dj, laver musik, video og battler.

Eliza Boye Mouritsen (DK) har et hjerte, der banker for afrikanske danse- og musikkulturer og har optrådt med kompagnier i bl.a. Senegal, Cuba, USA og Sverige. Hun er solist i sang, dans og spil fra Det Jyske Musikkonservatorium i 2018 og er aktiv performer, arrangør og underviser.

Anna Eileen Nguyen Jeppesen, aka Groovy (DK), har altid danset. I dag har hun en lang række forestillinger, turnéer og battles på sit CV. Hun modtog i 2017 prisen for ’Årets kvindelige urbane danser’. Hun lever og ånder dansen og kulturen. Anna er koreografen bag ’Back Into Time’.

Hooman Sharifi (N/IR) har en mangeårig baggrund i hiphop og blev i 2000 uddannet koreograf ved Kunsthøgskolen i Oslo. Han er kunstnerisk leder af Impure Company og var i en årrække teaterchef for kompagniet Carte Blanche. Hooman Sharifi er kunstnerisk mentor for ’Back Into Time’.