KORA-kompagnierne

Programmet KORA har 12 kompagnier tilknyttet i skoleåret 2019-20.

Kompagnierne og deres danseforestillinger retter sig mod

  • Daginstitutioner (0 – 2 år og 3 – 6 år)
  • Grundskolen (indskoling og SFO, mellemtrin og udskoling)

Her kan du se, hvilke kompagnier, I kan få besøg af.

For Daginstitutioner

MYKA – for de 0 – 2-årige
Tiny Dancer – for de 3 – 6-årige

For Skoler

Dansstationens Turnékompagni – for elever i 0. – 3. klasse
Liminal – for elever i 0. – 3. klasse
Uppercut Danseteater – for elever i 0. – 3. klasse
MYKA – for elever i 0. – 4. klasse
Rapid Eye – for elever i 0. – 6. klasse
Meshes – for elever i 4. – 6. klasse
E.M. Dansekompagni – for elever i 4. – 9. klasse
Running Sculptures – for de 4. – 9. klasse
Nordic Beasts – for elever i 7. – 9. klasse
Gazart – for elever i 6. – 10. klasse


E.M. Dansekompagni

For elever i 4. – 9. klasse

Når du møder et andet menneske, danner du dig et billede af, hvem personen er. Du dømmer personen og situationen på det, du oplever og ser i nuet, og både tid, rum, stemning og udtryk har indflydelse på dit første indtryk af personen.
Men hvad sker der, hvis vi oplever en person i et andet lys, med ny musik, andre sko, andet hår, i et nyt tempo eller fra en anden vinkel?

Vi2 er et dansebesøg, der tager udgangspunkt i, hvad der sker, når mennesker mødes. Vi beskæftiger os med temaer som perception og førstehåndsindtryk.
To professionelle dansere inviterer eleverne ind i et danselaboratorium, hvor vi tester forskellige koreografiske virkemidler, som de selv skal prøve kræfter med. De skal blandt andet lave små sekvenser, køre det igennem koreografiens krydderikværn og tilpasse deres værk. Eleverne kommer til at beskæftige sig med grundmateriale, som bruges i en forestilling.

Mød danserne før besøget via deres VIDEOHILSEN

PDF med forestillingsbeskrivelse og praktisk info til dansebesøget.

Hvordan opleves det at komme ud blandt børn på en skole, hvor man på en gang skal være performer og igangsætter? Se hvad Esther og Michael fra E.M. Dansekompagni siger om det.

Mere om de medvirkende

Esther Haugegaard er uddannet moderne danser fra Iwanson i
München samt Flow Dance Academy i København. Hun arbejder
som danser og performer og er blandt meget andet med i Gunilla
Lind Danseteater. Desuden arbejder hun som koreograf, senest på
“Årets Dans” og for TV2-programmet “Danmark har Talent”.
Derudover har hun mange års erfaring som underviser i moderne
dans og bevægelse.
Beatrice Eriksson arbejder som freelance danser, performer, koreograf og underviser. Beatrice er uddannet fra Iwanson International School of Contemporary Dance i München 2010-2013. Som underviser i Danmark har hun pirmært været tilknyttet scenekunstskoler i Køge og Lyngby, hvor hun har undervist  børn og unge i drama, sang og dans. I sit arbejde som freelance performer har hun bland andet koreograferet og danset i ’Halsan Basaars’ seneste musikvideo, hun har medvirket i ’Danmark har talent’ på TV2. Senest dansede hun inde på hovedbiblioteket i Azadeh Ghavamrad/Content opsætning “Go west”.


Gazart

ATFALDE_13_FotoPerMortenAbrahamsen 620x413pxFor elever i 6.-10. klasse

Hvad afgør, hvor vi hører til, og hvornår vi føler os hjemme? Er det det samme, som får os til at stikke ud? Er det dialekten, accenten, udseendet, eller er det alle de små referencer til fortiden, det indforståede, duften, humoren?

“At falde – til og fra” tager livtag med spørgsmål om identitet og tilhørsforhold. Med koreografi af Tali Rázga og tekst af den prisbelønnede dramatiker Tomas Lagermand Lundme udtrykker forestillingen sig gennem dans og ord. Alle bevægelserne i forestillingen er udviklet af danserne. Forestillingen veksler mellem et tekstligt og et bevægelsesmæssigt udgangspunkt.

Mød danserne før besøget via deres VIDEOHILSEN

PDF med forestillingsbeskrivelse og praktisk information til dansebesøget.

Mere om de medvirkende

Fie Dam Mygind er uddannet moderne danser fra Salzburg Experimental Academy of Dance i 2010. Fie arbejder som danser og performer i ind- og udland, og er desuden en del af den tværkunstneriske gruppe MomAndDad.
Micaela Kühn er uddannet moderne danser fra skoler i Chile og Tyskland. I 2016 afsluttede hun desuden uddannelse som danseformidler fra Den Danske Scenekunstskole i Kbh. Hun arbejder som udøvende danser og underviser i en række forskellige danseproduktioner rundt om i Europa.
Søren Linding Urup har baggrund i gymnastik og sportsdans og har siden kastet sig over moderne dans. Han har arbejdet som danser i mange forskellige forestillinger i Danmark, Tyskland og Spanien, og har desuden mange års erfaring som underviser i bevægelse, gymnastik og moderne dans.


Liminal

Performanceteatret Liminal kommer på besøg med forestillingen ”Hva’ så menneske?”, der undersøger energiens væsen. Energi er elektrisk, slatten, let, tung, lille og stor. Al energi i universet er konstant, men ændrer form ustandselig. Har vi alle en særlig energi, og kan energi smitte eller deles? Liminal leger med den abstraktion, som energi egentlig er, og danserne inviterer eleverne ind i et værksted af dans og bevægelse.

“Vores arbejde for børn og unge koncentrerer sig om projekter, der aktivt inddrager sit unge publikum, både i den skabende proces og i selve forestillingerne. De skal udfordres og præsenteres for nye idéer og perspektiver, men samtidig opleve et scenekunstnerisk rum, der kan mærkes på egne kroppe, og hvor deres egen stemme og deres egne refleksioner har en plads.” Adelaide Bentzon, kunstnerisk leder af Liminal.

Mød danserne, før I får besøg – via deres VIDEOHILSEN

PDF med forestillingsbeskrivelse og praktisk info til dansebesøget.

Mere om de medvirkende

Adelaide Bentzon er sammen med Erik Pold, kunstnerisk leder af performanceteateret Liminal. Hun er oprindeligt uddannet som koreograf fra School for New Dance Development i Amsterdam, og har siden 1998 arbejdet med scenekunst som koreograf og iscenesætter i feltet mellem dans, performance og musikteater. Gennem de sidste fem år har hun primært fokuseret på projekter for børn og unge, og læser desuden en Master i kultur og æstetik, medier og læring for børn og unge på Syddansk universitet.

I får besøg af tre ud af fire følgende dansere:
Daniel Norback er født i Sverige, men har de seneste 20 år været fast en del af det eksperimenterende scenekunstmiljø i København. Som kunstnerisk leder af gruppen NORPOL, i tætte kunstneriske samarbejder og som performer i et væld af værker, både for voksne, børn og unge. Han har erfaring med improvisation, musik, tekstproduktion og publikumsinteraktion. I september 2018 instruerede han ”Julia and five hundred years of freedom” der spillede for fulde huse på Warehouse9 i København.

Tomomi Yamauchi er født og opvokset i Japan. Hun trænede musical teater på Theater Art College i Tokyo og London Studio Center. Tomomi er uddannet danser fra Skolen for Moderne Dans i Danmark ved Statens Teaterskole i ’99. Tomomi har arbejdet som freelance danser og performer i forestillinger af Liminal.dk, Living Creatures, Åbendans, GAZART, SIGNA, DADADANS, Running Sculptures, Stewart Lynch, Lene Boel med flere.

Søren Linding Urup har baggrund i gymnastik og sportsdans og har siden kastet sig over moderne dans. Han har arbejdet som danser i mange forskellige forestillinger i Danmark, Tyskland og Spanien, og har desuden mange års erfaring som underviser i bevægelse, gymnastik og moderne dans.

Jeppe Kaas Vad har en baggrund i sport og teater og begyndte at danse i 2013. Siden har han taget uddannelse i dans og koreografi på Den Danske Scenekunstskole. Han har arbejdet som danser og underviser i både ind- og udland, bl.a. på Det Kongelige Teater, Åben Dans og Moving Into Dance Mophatong.

Foto: Martin Dam Kristensen


MYKA

Program 1: For elever i 0. -4. klasse
Program 2: 0 – 2-årige

Arktis smelter, isen forsvinder.
Hvad med fremtiden? Hvor skal isbjørnen bo, når det smukke islandskab er smeltet?
I Polar Bear kan I tage på en kropslig rejse med to charmerende isbjørne som omdrejningspunkt. Et nærværende og livsbekræftende dansebesøg, der tager afsæt i de klimaforandringer, vores klode gennemgår.

Dansebesøget er et mix af uddrag fra forestillingen ”Polar Bear” og laboratorie, hvor eleverne forvandles til dansende isbjørne i en koreografisk leg med kunstig sne, hvor de på egen krop afprøver isbjørnens legefulde bevægelser.

Mød danserne før I får besøg – via deres VIDEOHILSEN

PDF med forestillingsbeskrivelse og praktisk info til dansebesøget.

Mere om de medvirkende

I får besøg af to eller tre af følgende dansere:
My Grönholdt er leder af kompagniet MYKA og er uddannet danser på Skolen for Moderne Dans 2007-2011. My arbejder som freelance danser, performer, koreograf og underviser.

Julie Rasmussen arbejder som dansekunstner med base i København, hvor hun producerer egne forestillinger og performer for andre koreografer og kompagnier. Siden 2010 har hun arrangeret dansefestivalen Ravnedans i Norge og i København arrangerer hun festivalen NORDLYS, der også har taget konceptet med videre til Manila/Filippinerne.

Birgitte Lundtoft er uddannet danser fra Den Danske Scenekunstskole. Hun har arbejdet som både danser og underviser nationalt og internationalt. Hun har samarbejdet med koreografer og kunstnerkollektiver som Ellen Kiilsgaard, E.K.K.O., Augustine, Stands og Dans m.fl.

Raymond Roa er uddannet danser fra Newcastle College og Den Danske Scenekunstskole. Han er en erfaren danser, der gennem årene bl.a. har arbejdet med koreografer som Athena Valha, Fruake Requardt, Kitt Johnson og My Grønholdt.

Hilde I. Sandvold
 er uddannet danser fra Den Danske Scenekunstskole. Hun er en erfaren performer, der gennem årene bl.a. har arbejdet med koreografer som Kitt Johnson, Tina Tarpgaard, Edhem Jesenkovic, Martin Forsberg og Wim Vandekeybus.

Foto: Søren Kristoffer Kløft


Rapid Eye

For elever i 0. – 6. klasse

Kan naturens love blive omstødt? Eller er alt en konsekvens af noget andet?

Dansebesøget “Domino Effekten” viser sammenhængen mellem årsag og virkning og er en poetisk-humoristiske forestilling, der giver inspiration til selv at eksperimentere og gå på kreativ opdagelse i hverdagen.

To performere og en live-musiker præsenterer fragmenter af Domino Effekten, og eleverne bliver inviteret ind i et eksperimenterende laboratoriedel, hvor de selv kan lege med forestillingens elementer. Årsag-virkning princippet udforskes med kroppe og objekter på ganske Storm P-agtig vis!

Mød danserne før besøget via deres VIDEOHILSEN

PDF med forestillingsbeskrivelse og praktisk info til dansebesøg

Dansekompagniet Rapid Eye på tour under Dans for Børn ordningen / optagelse fra Låsby
Oktober 2017

Mere om de medvirkende

Samuel Gustavsson- Jonglør. Cirkusstudier 1998 i Stockholm, efterfølgende ensemblemedlem Cirkus Cirkör. Sidenhen diverse produktioner indenfor nycirkus, dans og fysisk teater, bl.a.for Dramaten, Kitt Johnson X-act, Rapid Eye.
André Kaliff – Mimekunstner. Teaterhögskolen, Stockholm 2010. Arbejder med koreografi, dans og fysisk teater, bl.a. for Orionteatern, Dramaten og Riksteatern, samt senest som ensemblemedlem af Claire Parsons Co.
Sture Ericson – musiker, komponist, saxofonist. Velkendt del af den internationale avantgardescene i Europa og USA. Medlem af flere jazzbands, deltagelse i internationale Jazzfestivaler og gigs. Leverer musikalske eksperimenter på høj niveau til bl.a. Kitt Johnsons danseforestillinger og live- musiker hos Rapid Eye.
David Tholander – Tryllekunstner og skuespiller. Uddannet i fysisk teater ved École Internationale du Théâtre Jacques Lecoq, Paris 2013. Arbejder med tryl, koreografi og fysisk teater, bl.a. som medlem af det fransk/norsk baserede teaterkompagni The Krumple.
Kajsa Bohlin – Kunstner, akrobat og digter. Uddannet på University of Dance and Circus, Stockholm – 2007-2010.


Running Sculptures

For elever i 4. -9. klasse

“Folk ved, hvad de gør.
Ofte ved de også, hvorfor de gør det,
men hvad de ikke ved er, hvad det de gør, gør.”  – Michel Foucault

Hvordan føles det, når vi opdager, at vi hele tiden er med til at skabe og påvirke den virkelighed, som vi deler med hinanden?
Med kroppen på opdagelse inviterer deltagere og dansere sammen på en rejse for at undersøge verden gennem bevægelse, ord, krop og musik.

Sammen med tre professionelle dansere udforsker vi, hvordan man kan blive klogere med kroppen ved at være med i den kreative proces. Dansebesøget er en rejse ind i det foranderlige rum, som dyrker processen, uforudsigeligheden og forandringen frem for resultatet.

Danserne er i spil på gulvet, mens eleverne bliver bombarderet med valg, som de skal tage stilling til. På den måde er eleverne selv med til at skabe koreografien og være aktive i dansen. Og de opdager, at ikke to oplevelser er ens – at deres valg har indflydelse på deres egen og kammeraternes oplevelse.

Mød danserne før I får besøg – via deres VIDEOHILSEN

Hent forestillingsbeskrivelse og praktisk info til dansebesøget.

Læs mere om Running Sculptures

Mere om de medvirkende

Lars Dahl Pedersen er uddannet i dans og koreografi fra Den Danske Scenekunstskole 1995-1999 og er cand.mag. i filosofi fra Københavns Universitet, 2016
Marlene Bonnesen er danser og koreograf uddannet fra Den Danske Scenekunstskole, 2011-2015.
Mette Overgaard er professionel dansekunstner uddannet fra Iwanson International i München 2006-2009 og danseformidler fra Den Danske Scenekunstskole, 2011-2013.


Uppercut Danseteater

Uppercut_Body Parts_PR foto webFor elever i 0. – 3. klasse

I oplever uddrag af “BODY PARTS”  en danseforestilling om at møde sig selv i mørket og komme ud på den anden side, i Uppercut Danseteaters helt særlige fusion af moderne dans og breakdance.

To søskende må  i “BODY PARTS” finde balancen mellem fantasi og virkelighed på en legende rejse gennem natten, der både er spændende og lidt skræmmende, men mest af alt sjov!

I dansebesøgets laboratorie er elever og lærere med på gulvet. Her udforsker vi gennem bevægelser kontraster mellem frygt og glæde samt leg og alvor. Vi bruger fantasiuniverset fra forestillingen som inspiration – som går fra soveværelset ud til junglens dyr og tilbage gennem den dybe skov. I processen arbejder vi bl.a. kreativt i par og afprøver færdigheder fra både moderne dans og break dance.

Mød danserne, før I får besøg – via deres VIDEOHILSEN

Hent forestillingsbeskrivelse og praktisk info til dansebesøget.

Mere om de medvirkende

I får besøg af to af følgende dansere:
Christina Bonde
er uddannet fra Dansforums 3-årige artistuddannelse ved Performing Arts School samt fra Dansestudiet. Christina har danset i mange år for Uppercut Danseteater og er fast underviser for Dans i Nordvest.
Raphaël Eder Kastling er uddannet danser fra Hogeschool voor de Kunsten i Amsterdam og Millenium Performing Arts i London. Han har siden arbejdet for kompagnier som Mute Comp.,Uppercut Danseteater og mange flere.
Fatih Berbers professionelle dansekarriere har rødder i Dans i Nordvest, hvor han som 13-årig begyndte at danse breakdance. Han begyndte sin professionelle karriere i Uppercut Danseteater. Siden har han medvirket i produktionerne Atlas, One, Ugly Douglas og Just Blazin’.
Søren Holten Vestergaard har gennem Flow Dance Academy’s uddannelse og tilknytning til Uppercut Danseteater’s Mark Phillip og Stephanie Thomasen lært meget forskelligt og blander både break/floorwork og contemporary – en slags urban contemporary.