Aktiviteter

Deborah Hay & Cullberg

The Match

OBS! Programændring 7. og 8. marts i Pakhus 11

7.-8. marts viser vi som planlagt The Match af Deborah Hay og Cullberg.
Desværre må vi pga. pludselig opstået sygdom aflyse soloen The Man Who Grew Common in Wisdom.

Som erstatning for soloen med Eva Mohn byder vi på et unikt møde med selveste Deborah Hay. Deborah Hay er med os live fra sit hjem i Austin og samtaler med Dansehallernes direktør og kunstneriske leder Danjel Andersson via storskærm. Det bliver muligt for publikum at stille spørgsmål til Deborah Hay.

Vi afslutter aftenen med dokumentarfilmen Alignment is everywhere (2019), et smukt og intimt portræt af Deborah Hay.

I pausen byder vi alle på et glas bobler.

Nyt program
The Match / Deborah Hay og Cullberg / 55 min.
Pause / 25 min.
Samtale / Deborah Hay og Danjel Andersson via Skype / 30 min.
Alignment is everywhere (2019) / filmportræt af Deborah Hay / 22 min.

Den anerkendte amerikanske danser og koreograf, Deborah Hay var en del af en radikal kunstbevægelse i det 20. århundrede og har sat et markant præg på den eksperimenterende dansescene siden 60´erne.
Deborah Hay er i perioden 2019-21 tilknyttet det anerkendte svenske kompagni Cullberg og præsenterer her et dobbeltprogram sammen med Cullberg, hvortil hun har genskabt tidligere værker. Oplev værket The Match med vibrerende parathed og veltalende enkelhed.

The Match
Deborah Hay genopsætter sit ikoniske prisbelønnet mesterværk The Match med fire dansere fra Cullberg. Det er en fascinerende og vibrerende kamp om parathed, tilstedeværelse og nerve, som publikum kan opleve. The Match er både en kvartet og fire soli. Hver af de fire dansere har en solo men rækkefølgen af soloerne er ikke fastlagt, den sammensættes undervejs i værket af danserne. På den måde er danserne intenst nærværende. Deborah Hay fik en BESSIE (New York Dance and Performance Award) i 2004 for The Match.

“There is no musical accompaniment, so the focus is on the dancers: their mystifying travels and relationships, both spatial and personal, and the satisfying way Ms. Hay distributes them about the space … in the strange and surprisingly handsome world of The Match.”
The New York Times, Jennifer Dunning

Credits The Match
Koreografi / Deborah Hay
Oprindeligt lysdesign / Jennifer Tipton
Opdateret lysdesign / Ivan Wahren
Kostumer / Marita Tjärnström
Medvirkende / Adam Schütt, Anand Bolder, Agnieszka Sjökvist Dlugoszewsk, Eleanor Campbell
Verdenspremiere / Februar 2004, Danspace, New York
Ny premiere med Cullberg / August 2019, Tanz im August, Berlin
Foto /  Urban Jörén
Varighed / ca. 55 minutter

Alignment is everywhere
Dokumentarfilmen er et 22-minutters poetisk portræt af Deborah Hay, hvor hun reflekterer over livet, døden og sit arbejde som kunstner og menneske. I januar 2019 tilbragte Hay en uge i den australske kystby Indented Head for at besøge sin nære ven og kollega Margaret Camerons hjem. Cameron, teaterproducent og digter, døde af kræft et par år tidligere.
Peter Humble skabte filmen på udløbet og håndbearbejdet 16mm-film med et håndsvingskamera, mens David Young fungerede som produktionsassistent. Alignment is everywhere havde premiere i 2019 på Tanz im August-festivalen i Berlin som en del af det retrospektive format RE-Perspective Deborah Hay: Works fra 1968 til nutiden.

Søndag 8. marts byder Dansehallerne på ekstra events før og efter dobbeltprogrammet, under titlen EAREYE Closing Ritual – se mere info her

Om Deborah Hay
Deborah Hay, født 1941 i Brooklyn, har opnået forbilledlig status blandt koreografer. Hendes arbejde blev særligt markeret i 1960’ernes eksperimentelle Judson Dance Theatre i New York, som var en af ​​de mest radikale og indflydelsesrige post-moderne kunstbevægelser. Hays dans fokuserer på at aflære kroppen den indlærte adfærd ved at udvide det felt, hvorfra en danser skabe bevægelse. Igennem mange år koreograferede hun solo-værker for udvalgte kunstnere blandt andet Mikhail Baryshnikov.
Koreografen William Forsythe var med til at foranledige hendes internationale karriere efter at have set premieren på værket The Match i 2005 ved the Montpellier Danse. DEborah Hay er igennem årene blevet tildelt mange legater og priser, herunder den banebrydende Doris Duke Artist Award i 2012. Den 5. maj 2015 tildelt den franske kultur- og kommunikationsminister Deborah Hay titlen Chevallier de L’Ordre Des Arts et Des Lettres. I 2015 skabte Deborah Hay værket Figure a Sea til Cullberg med musik af Laurie Anderson. Værket er blevet mødt med stor  anerkendelse af publikum og kritikere over hele verden, har turneret i USA og over hele Europa og blev præsenteret på prestigefyldte festivaler som Montpellier Danse og International Festival.

Mere om Deborah Hay her
Video om Deborah Hays samarbejde med Cullberg her

Om Cullberg
Cullberg er et nationalt og internationalt repertoire kompagni med base i Sverige, der kontinuerligt arbejder med at gøre nyskabende dans relevant for mange.
Sammen med koreografer fra hele verden undersøger de, hvordan dans kan defineres, produceres og præsenteres. Med fokus på disse udforskninger er Cullberg et kompagni, der konstant er i bevægelse i hjertet af den internationale arena.
I 2019-2021 arbejder Cullberg udelukkende med tre tilknyttede kunstnere: Alma Söderberg, Deborah Hay og Jefta van Dinther.
Virksomhedens kerne består af 17 dansere, der har en central rolle i skabelsen af værkerne. Repertoiret inkluderer også værker af Ian Kaler / Planningtorock, Eleanor Bauer / Jonatan Leandoer Håstad / Yung Lean og Margret Sara Guðjónsdóttir. Cullberg ledes af kunstnerisk leder Gabriel Smeets og administrerende direktør Stina Dahlström.
Cullberg er en del af Riksteatern, det svenske National Touring Theatre.
Mere om Cullberg her

Præsentationen af dobbeltprogrammet i København er støttet af Statens Kunstfond.

Det aflyste værk
The Man Who Grew Common in Wisdom (1989/2019)
Deborah Hay skabte The Man Who Grew Common in Wisdom i 1989 og dansede selv soloen.
Den tredelte solo består af værkerne The Navigator, The Gardener og The Aviator. enkelhed er veltalende i den tredelte solo. For Deborah Hay er visdom den konkrete oplevelse af velvære i den almindelige verden.
Deborah Hay har i 2019 genskabt soloen til Cullbergs danser Eva Mohn.

“…the opening solo The Man Who Grew Common in Wisdom. It is, in fact, a three-part solo created in 1989 that Deborah Hay herself danced, but that is now performed by Cullberg’s Eva Mohn. And how she does it!
Eva Mohn shines in everything from exquisite positions on the floor in the sharply minimalistic The navigator, to the jumpy, angular The gardener to the final The aviator, where a demented smiling figure in a clown suit (not for anyone with a phobia) lets loose. She manages Hay’s movement vocabulary with ease and precision from her toes all the way to the tip of her tongue.”
Lisa Boda i Dagens Nyheter, 9. oktober 2019

Credits The Man Who Grew Common in Wisdom
Koreografi /
Deborah Hay
Danser / Eva Mohn
Musik / Ellen Fullman
Original kostume til The Gardener and The Aviator / Susan Norwood
Kostume skabt af / Skrädderikompaniet LiLaRo, Stockholm
Coach / Chrysa Parkinson, Jeanine Durning og Ros Warby
Oprindelig premiere / 1989, New York
Premiere på den nye version med Eva Mohn /
2019, Tanz im August, Berlin
Fotos /
(c) Tanz im August/HAU Hebbel am Ufer, fotograf / Dajana Lothert
Co-produceret af / Cullberg, Tanz im August/HAU Hebbel am Ufer og DHDC Deborah Hay Dance Company. I samarbejde med Sophiensæle in Berlin. Residency: Atlantic Center for the Arts Florida.
Varighed / 65 minutter

Musikken af Ellen Fullman bliver udgivet på LP. The Gardener og The Aviator bliver released hos Besom Presse i januar 2020 og musik til The Navigator on Superior Viaduct i slutningen af året.

Programmet er en del af Dansehallerne fire ugers forårsprogram i Pakhus 11 på Østerbro 24. februar til 21. marts 2020. Velkommen til bevægende øjeblikke med danseforestillinger og koreografiske værker.

Varighed: Varighed / ca. to en halv time

Hvornår / 7. marts 2020 kl. 20 & 8. marts 2020 kl. 17

Hvor / Pakhus 11, Dampfærgevej 2, KBH Ø