Aktiviteter

Margrét Sara Guðjónsdóttir

CONSPIRACY CEREMONY – HYPERSONIC STATES

Køb billetter

Performance af Margrét Sara Gudjónsdóttir (IS)

I et værk af den toneangivende islandske koreograf Margrét Sara Gudjónsdóttir kanaliseres forskellige energier og følelser ufiltreret gennem performernes kroppe.
Den islandske koreograf arbejder med en metode, der skaber tilgang til psykologiske og følelsesmæssige verdener.

I Conspiracy Ceremony – HYPERSONIC STATES fortsætter den islandske koreograf Margrét Sara Guðjónsdóttir og tilknyttede kunstnere en dybdegående undersøgelse af en metode, der arbejder med psykologiske, fysiologiske og følelsesmæssige verdener.
Siden 2013 har koreografen udviklet en ny genre af performative kropssprog og en original arbejdsmetode.

Review
“The Berlin-based Icelandic choreographer Margrét Sara Guðjónsdóttir works with extreme consistency, so that it almost becomes a manner…The conspiracy suggested in the title is ambiguous in this symphonic act for an ensemble of black-clad figures whose tentative movements affect the entire space. They develop a physical concentration on the threshold between dreaming and waking that entirely absorbs us.”
Anna Angstrom, Svenska Dagbladet

“And it is true that something incredible happens in this “conspiratorial ceremony” in which Gudjónsdóttir involves five dancers, most often separately. Little movement, no interaction or claim of communication with the space or the public. The hyper-state is an internal affair. And yet …No one, probably, has ever been so successful in rhyming with a state of choreographic urgency. Many contemporary choreographers have, however, got down to work. Without much result. Feeling what is going on within the body or mind of an interpreter usually requires the viewer to have an acute divining ability.
The Conspiracy Ceremony changes the game. With her research on myofascial release and her personal approach to somatic practices Margrét Sara Guðjónsdóttir has opened doors to the invisible and buried body memory. The performers manage, with a minimum of gestures, to create energetic fields that link their bodily presence to very powerful and almost palpable mental ones.
Thomas Hahn • dansercanalhistorique.fr 

CREDITS
Intruktion, koreografi, koncept, scenen og kostumer /

Margrét Sara Guðjónsdóttir
Koreografi/performere / Johanna Chemnitz, Catherine Jodoin, Laura Siegmund, Marie Topp, Suet-Wan Tsang
Musik / Peter Rehberg
Lys / Martin Beeretz
Dramaturgisk konsulent / Zeina Hanna, Richard Aslan
Produktion administration / Elena Krüskemper
Fotos / Jeannette Ginslov
Premiere / The Sophiensaele Theater in Berlin november 2017
Co-production og fonde / Funded by Senatsverwaltung für Kultur und Europa, Abteilung Kultur, LÓKAL – Performing Arts Reykjavík, Sophiensaele Berlin.
Med støtte fra / the Arts Council of Norway and the City of Reykjavík
Distribution / Something Great, www.somethinggreat.de

Om Margrét Sara Guðjónsdóttir (IS)
Hun var sammen med Sveinbjörg Þórhallsdóttir medstifter af produktionshuset Panicproduktioner i Reykjavik, Island. Et produktionshus, der var aktiv fra 2004-2009 og producerede og igangsatte performanceværker i samarbejde med udenlandske kunstnere. Margret Sara har turneret internationalt med sit eget arbejde siden 2010 og bor og arbejder nu i Berlin. I hendes koreografiske arbejde er intimitet et kerneemne, idet hun arbejder med at udforske patologier i den sociale politiske krop i vores egne kroppe. Margrét Sara har samarbejdet med et vedvarende hold af kunstnere i de sidste fem år, og de lydbilleder, der ledsager værkerne, er udelukkende skabt af og med Peter Rehberg. (PITA), elektronisk komponist og direktør for pladeselskabet Editions MEGO i Wien. I 2015 blev Margrét Sara artist in residency ved Cullberg Ballet i Stockholm.

Hun underviser jævnligt hos Islandic Dance Company og ved Art University på Island, ved DOCH i Stockholm, Theatre Academy of the Art University i Helsinki, Dansalliansen i Stockholm, Dansehallerne i København, Academia Nazionale di Danza i Rom  m.m.
http://msgudjonsdottir.com

Varighed: Varighed / 55 min. uden pause

Hvornår / 3. + 4. oktober 2019, kl. 20

Hvor / Pakhus 11, Dampfærgevej 2, København